Stéphane Rolland Haute Couture Winter Collection 2025 evoca un Black and White film
Paris ha sido la cuna de la modernidad - de la moda, las artes, danza, arquitectura, urbanismo... un crisol de culturas mezcladas en una cosmopolita urbe que igual alberga las más excelsas muestras de música, gastronomía, historia, así como una cultura underground tan dinámica como el parkour. En este verano 2024, ha brindado todo un espectáculo deportivo con los Juegos Olímpicos, en donde se conceptualizó su historia, tan llena de contrastes, opulencia y decadencia, controversias y disrupción a partes iguales.
Esta mítica ciudad fue la inspiración para la Colección Haute Couture Winter 2025 de Stéphane Rolland, quien imaginó la ciudad en los años 1940 y 1950, con todo el glamour y la elegancia que ello implicaba. “Comencé con la poesía de Jacques Prévert y las fotografías del famoso fotógrafo francés Brassaï (…) Traduje su obra, su arte, su sensibilidad, a la colección”, afirma Rolland.
Tenía la idea de una capital francesa en blanco y negro, llena de niebla, misterio y sensualidad. Resalta el hecho de la ausencia total de color en esta colección, enteramente confeccionada en Black & White -destacando el carmín en los labios de las modelos-. De hecho, el desfile en el escenario de la Salle Pleyel, se desarrolló tal como una película en blanco y negro, que evocó aquella época del cine francés [que coincide con la ocupación Nazi], en donde replicó su misticismo tras una densa bruma.
“Es muy emotivo”, afirma Rolland. “Es el París de Yves Montand, de [Édith] Piaf, de Jeanne Moreau cuando era joven. Es el tipo de París que me encanta, porque no es obvio. Es discreto y brillante al mismo tiempo, y profundo. Me gusta la parte secreta”.
Emulando la sensualidad de la mujer, la gracia de los pájaros al volar y las líneas refinadas de las flores, la colección Invierno 2025 de Stéphane Rolland trabaja solo luces y sombras, el claroscuro resaltado por texturas etéreas y cortes sugerentes, como un pañuelo de gazar que envuelve el pecho desnudo y cubre los senos.
Como faros brillantes en la niebla parisina, la colección muestra diamantes que añaden luz y capturan la intimidad de las piezas, mientras los vestidos largos y las faldas negras de chiffon evocan el movimiento del río Sena al crepúsculo.
To you, Paris.
A black and white by Brassaï and Prévert’s pen.
Enough to make my pencil glide over my sketchbook.
To you, Paris.
The pages flow, the body takes shape, and the story begins.
Paris at night.
Leafless trees, bronze sculptures, alive.
A shoulder, very square, a sleeve, very straight.
The pavement is gleaming, footsteps echo.
A black suit, half tuxedo.
Some black tailored dresses, always black and androgynous, with organza cutouts.
Mysterious Paris.
Hidden Paris.
Long hooded coat in black velvet and satin, bare chest, adorned with sapphires.
I cover, uncover, forbidden things.
Windows of light. Brassaï captures intimacy.
The dresses are cut out, dancing.
Insolent
A gazar scarf wrapped around a bare chest, covering the breasts.
The black chiffon skirt flows like the Seine at twilight.
Diamonds are bright headlights in the fog.
Movements! Soaring! Paris stirs! A party!
Private. Always.
A white wrap stole clipped with two jonquil diamond brooches. Low black crepe skirt.
Evening pyjamas, kimonos, and caftans embroidered over transparent organza pants.
Long ink-sequined tunic dress embroidered with white porcelain cubism.
Diamond jacket over long black knit dress and a rain of feathers... or feathers of rain.
The birds of Prévert, again.
Incredible giant black satin collar from which the body escapes, a shoulder, an arm, a breast.
“I am as I am.
I am made like this.
When I want to laugh
Yes, I laugh out loud.”
Long black crêpe backless sheath embroidered with silver and giant satin white Arum flower.
“I am made to please.
And can’t change anything…
My heels are too high.
And my waist too curved.”
I read Prévert and my hand loosens.
Corolla bodice,
Bubble jacket,
Circles, lines in the air, the pen glides. Takes flight.
Knit dresses with cutouts and sparkling skirts that propel,
wing beats of a black bird.
The quays.
Paris illuminated
Paris shines,
Paris enamoured.
Voila, my winter collection: black, pure essence, ink-stained whites, drawn as one writes, under the distant
gaze of two poets.
Con información de Blue Press Service
A black and white by Brassaï and Prévert’s pen.
Enough to make my pencil glide over my sketchbook.
To you, Paris.
The pages flow, the body takes shape, and the story begins.
Paris at night.
Leafless trees, bronze sculptures, alive.
A shoulder, very square, a sleeve, very straight.
The pavement is gleaming, footsteps echo.
A black suit, half tuxedo.
Some black tailored dresses, always black and androgynous, with organza cutouts.
Mysterious Paris.
Hidden Paris.
Long hooded coat in black velvet and satin, bare chest, adorned with sapphires.
I cover, uncover, forbidden things.
Windows of light. Brassaï captures intimacy.
The dresses are cut out, dancing.
Insolent
A gazar scarf wrapped around a bare chest, covering the breasts.
The black chiffon skirt flows like the Seine at twilight.
Diamonds are bright headlights in the fog.
Movements! Soaring! Paris stirs! A party!
Private. Always.
A white wrap stole clipped with two jonquil diamond brooches. Low black crepe skirt.
Evening pyjamas, kimonos, and caftans embroidered over transparent organza pants.
Long ink-sequined tunic dress embroidered with white porcelain cubism.
Diamond jacket over long black knit dress and a rain of feathers... or feathers of rain.
The birds of Prévert, again.
Incredible giant black satin collar from which the body escapes, a shoulder, an arm, a breast.
“I am as I am.
I am made like this.
When I want to laugh
Yes, I laugh out loud.”
Long black crêpe backless sheath embroidered with silver and giant satin white Arum flower.
“I am made to please.
And can’t change anything…
My heels are too high.
And my waist too curved.”
I read Prévert and my hand loosens.
Corolla bodice,
Bubble jacket,
Circles, lines in the air, the pen glides. Takes flight.
Knit dresses with cutouts and sparkling skirts that propel,
wing beats of a black bird.
The quays.
Paris illuminated
Paris shines,
Paris enamoured.
Voila, my winter collection: black, pure essence, ink-stained whites, drawn as one writes, under the distant
gaze of two poets.
Créditos:
Dirección de Arte y Producción:
Pierre Martinez
Hair Styling:
BJÖRN AXÉN
Johan Hellström
Maquillaje:
M・A・C
Tom Sapin
Jessymar Daneau Tovar (@letroupe)
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